שיווק באינטרנט

CRO - שיפור יחס המרה

CRO ראשי תיבות של Conversion Rate Optimization או בעברית שיפור יחס המרה.
שיפור יחס ההמרה באתרי האינטרנט יכול להביא לגידול משמעותי בכמות המכירות, בין אם אתם בעלי אתרים גדולים המביאים תנועה של מאות אלפי גולשים בכל חודש ובין אם אתם בעל אתר תדמית של 5 עמודים בלבד.

במאמר הבא נבין מהי המרה, איך מודדים יחס המרה ואיך להגדיר המרות באופן שהכי נכון לכם  וכמובן נחשוף כמה שיטות מתקדמות לשיפור ה- CRO באתר שלכם.

מהי המרה - Conversion

המרה היא פעולה שהגדרנו מראש שרצינו שהגולשים באתר יבצעו, ברגע שהגולש מבצע את הפעולה שרצינו הוא למעשה מבצע המרה באתר, מכיוון שהגולש ממיר את עצמו לליד/ רשומת תפוצה וכד’.
המרה יכולה להיות כמעט כל דבר כל עוד היא נותנת ערך לבעל האתר ונוכל להשתמש בה בהמשך למדידה לצורכי CRO.

דוגמאות להמרות שניתן להגדיר בעלות ערך:

  • טופס צור קשר – זוהי אחת מסוגי ההמרות היותר שכיחות הקיימות ברשת, הכוונה היא כאשר גולש ממלא ושולח את הטופס להשארת פרטים הוא מומר לליד.
  • הורדת קובץ – הורדת קבצים נחשבת להמרה ממגוון רחב של סיבות, הורדת קבצי PDF (כמו חוזה שכירות, תיק עבודות, מדריכים וכד’), הורדת דמו לסטארטאפים לגרסת ניסיון ועוד.
  • הרשמה לאתר – בין אם בתשלום ובין אם לאו, הרשמה לאתר נותנת הרבה ערך מוסף לבעלי האתרים.
  • הרשמה לניוזלטר – ניוזלטרים גם נחשבים לסוג המרה מאוד נפוץ, על ידי הרשמה לניוזלטר בעלי האתרים מרחיבים את מאגר הנתונים (Data Base) שלהם ומאפשרים שליחת דיוורים ואסטרטגיות שיווק באינטרנט רבות.
  • צפיה בוידאו – צפייה בוידאו היא המרה טובה עבור זמרים ואומנים, אך יכולה גם לשמש אתר לעסק קטן לצורך מדידת אפקטיביות של סרטונים שונים וקביעת אסטרטגיית שיווק לסרטונים כמו סדר הופעתם, בחירת וידאו מתאים לדפי הנחיתה ועוד.
  • רכישה באתר – די מובן מאליו, ברגע שגולש מבצע המרה של רכישה באתר הוא נותן את הערך המרבי לשמו האתר קיים – למכור!
  • לחיצה על כפתור – לפעמים נרצה למדוד כמה אנשים לוחצים על כפתור מסויים באתר זה יכול לצורכי A/B Testing, מעקב אחר קישורי שיווק שותפים וכד’.
  • ביקור בעמוד – לרוב מוטמע בעמודי תודה אך ניתן להגדיר על כל עמוד, כך לדוגמא אפשר להטמיע המרות בדמות משפך כלומר, אם נרצה שהגולש יעבור מספר שלבים עד לתשלום או תהליך מסויים שרצינו שיעבור, נגדיר כל עמוד כשלב בהמרה ונוכל לראות באיזה שלב הגולש עזב ומה ניתן לשפר (נרחיב בהמשך).

איך מודדים יחס המרה - Conversion Rate

מדידת יחס המרה לצורך CRO מתבצעת בעזרת כלים שונים המוכר מבניהם הוא גוגל אנליטיקס עליו נרחיב מיד, את יחס ההמרה (Conversion Rate) מודדים על ידי השוואה של כמות ההמרות אל מול סה”כ כמות הגולשים שביקרו באתר, לדוגמא, נניח שאנחנו מודדים תנועה של 1000 גולשים, מתוכם 20 גולשים ביצעו פעולת המרה, יחס ההמרה שלנו עומד על 2%.

ניתן להגדיר את ההמרות בגוגל אנליטיקס והכלי יאפשר לכם מבט על על יחס ההמרה באתר ובכך תוכלו למצוא דרכים לביצוע CRO.

הגדרת המרה בגוגל אנליטיקס

גוגל אנליטיקס הוא כלי המדידה של גוגל, הכלי מאפשר 2 סוגי המרות, המרה מסוג Goal והמרה מסוג Event ההבדל בין סוגי ההמרות האלה יעזור לנו להבדיל בין המרה אשר מביאה לנו ערך לבין אירוע העוזר להמיר את הגולש בעתיד.

על מנת להגדיר המרה באנליטיקס נווטו אל לשונית ניהול (Admin) ולחצו על “יעדים” (Goal).

בשלב זה נגדיר המרה פשוטה כמו שליחת טופס בחרו בסוג המרה מסוג “צור קשר” לחצו המשך, לאחר מכן תנו שם להמרה ובחרו בדף יעד (Destination) ולחצו המשך.

בחרו את סוג הערך ב-“שווה ל-” והעתיקו את כתובת דף התודה (Thank You Page) אליו הגולש מועבר בסיום שליחת הטופס תוכלו לתת ערך (Value) אם להמרה יש ערך כספי כמו מחיר של מוצר מסוים וכד’, לחצו המשך ובדקו שהגדרתם הכל נכון על ידי שליחת הטופס באתר.
תוכלו לצפות בהמרות בזמן אמת בגוגל אנליטיקס כדי לוודא שההמרה שהגדרתם אכן עובדת, נווטו אל לשונית “זמן אמת” (Real Time) ואז על המרות (Conversion).

רוצה אתר וורדפרס משלך?

השאיר לנו פרטים ונחזור בהקדם

יצירת משפך המרות (Funnel) בגוגל אנליטיקס

על מנת לעקוב אחר המרות הכוללות מספר שלבים ניצור משפך המרות, חזרו על השלבים שציינו מעלה והפעילו את כפתור המשפך (Funnel), בשלב זה נגדיר מספר עמודים אותם יעבור הגולש עד לביצוע ההמרה.
לצורך הדוגמא נניח ואתם מנהלים אתר מסחר E-Commerce ואתם מעוניינים לראות באיזה שלב של הרכישה הגולש עצר. הגדירו את עמוד העגלה (Cart) כשלב ראשון, עמוד תשלום (Payment) בשלב השני ובשלב השלישי הגדירו את עמוד התודה.
בצורה הזאת תוכלו לעקוב אחר משפך המורכב משלושה שלבים, לבדוק באיזה שלב גולשים נוטים לנטוש את המשפך ותוכלו לבצע CRO לאותו שלב.

מה משפיע על המרת הגולשים באתר

לאחר מדידה וניתוח הנתונים עלינו להבין מה משפיע על הגולשים באתר לבצע את ההמרה, כך נוכל לעשות אופטימיזציה לעמוד ולשפר את יחס ההמרה באתר.
כמובן שיש המון גורמים המשפיעים על הגולשים וחלקם אף לא תלויים בנו, כמו עד כמה הגולש “בשל” לבצע את ההמרה וכד’, אך יש מספר גורמים שיש לנו דרכים לשפר, הנה כמה שיוכלו לעזור:

 

  • אמון – אמון הוא בין הגורמים המרכזיים המשפיעים על יחסי ההמרה בייחוד באתר מסחר אלקטרוני, כאשר גולש מגיע לאתר כלשהו בפעם הראשונה במידה והוא לא שמע על האתר מחבר או משהו כזה, סביר להניח שלא יבצע רכישה כבר בכניסה הראשונה (ברוב הפעמים), לכן בניית אמון כמו בניית דף אודות, Privacy Policy ואפילו תעודות אמון מסוימות יכולות לגרום לגולש לחזור שוב לאתר ולבצע רכישות בעתיד.
  • אבטחה – אבטחה הפכה בשנים האחרונות להיות דגש מבחינת הגולשים וגם מבחינת גוגל, במידה והאתר לא מאובטח תוצג לגולש הודעה שעליו לאשר שהוא מודע לכך שהאתר לא מאובטח ולמרות זאת הוא מאשר להמשיך לגלוש בו (ישנם סימנים נוספים לאבטחת האתר), כמובן שזה יגרום לגולש לחשוב פעמיים לפני שהוא מבצע פעולות באתר אם הוא בכלל ימשיך לגלוש בו.
  • חווית משתמש – החוויה הכללית שהגולש מקבל מהאתר משפיע באופן ישיר על החלטותיו, חווית משתמש היא תחום בפני עצמו ומושפעת מגורמים רבים כמו מהירות אתר, מבנה האתר, דרכי הניווט, ממשק משתמש, עיצוב, דפי שגיאה 404 וכד’. 
  • תוכן – תכני האתר מאפשרים לגולש לקבל מושג לאן הוא הגיע, במידה והגולש מגיע לאתר והוא לא מצליח להבין במה החברה עוסקת, יהיה לו קשה להחליט האם החברה יכולה לתת לו מענה לצרכיו או שעליו לחפש חברה אחרת הנותנת את השירות אותו חיפש.
  • קריאה לפעולה (Call To Action)- התקשורת מול הגולשים שלכם מתבצעת על ידי הנעות לפעולה (CTA), הנעות לפעולה יכולות להיות טקסטואליות כמו: “קנה עכשיו”, “לחץ כאן” וכד’, ויזואלי כמו תמונה, כפתור, אפקט מסוים, הגדלת טקסט במעבר עכבר וכו’.
  • צבעים ועיצוב – עיצוב האתר משדר וויב מסוים, צבעים מסוימים מעבירים קונוטציות רגשיות שונות אצל אנשים, ניתן לנצל זאת לטובת המרות באתר ו- CRO, ברוב הפעמים לא נוכל לנחש אך נוכל לערוך בדיקות A/B Testing על ידי שימוש בכלים שונים.
  • שם מותג – לא צריך להרחיב יותר מדי, שם מותג מועבר בתודעה אצל הגולשים, בונה אמון ומשדר ביטחון לבצע פעולות באתר ומחוצה לו.
  • מודעות למותג (Brand awareness) – לרוב אנשים מבצעים המרה רק לאחר שהכירו את המותג ושמעו עליו מספר פעמים, לכן ככל שהגולש רואה את המותג יותר פעמים יש יותר סיכויים שיחזור לבצע את ההמרה דווקא באתר שלכם. שימוש במספר ערוצי שיווק כמו קידום אתרים אורגני, רימרקטינג, רשתות חברתיות וכד’ יכול לתרום ל- CRO באתר שלכם.

איך משפרים את יחס ההמרה באתר - CRO

לאחר שלמדנו מה משפיע על הגולשים להמיר ואיך למדוד את יחסי ההמרה באתר שלנו נחפור עמוק יותר וננסה להבין מה ניתן לעשות על מנת לשפר את יחס ההמרה באתר.

יש שני שיטות מוכרות לביצוע שיפור יחס המרה באתר האינטרנט באופן מושכל.

  • A/B Testing – משמעות המושג A/B Testing היא יצירת 2 עמודים/ מודעות וכד’ בעלי תוכן זהה עם שינוי אחד ספציפי, כך שבכל פעם שהתוכן מוצג לגולש תופיע אחת מהגרסאות שיצרנו.
    על ידי פעולה זאת נוכל למצוא איזו גרסה של הדף או המודעה המירה יותר גולשים, ככל שנמדוד כמות גדולה יותר של גולשים נוכל להגיע לתוצאות יותר חד משמעיות ומדוייקות.
    יש מספר תוכנות המעניקות אפשרות לבדיקה כזאת כמו גוגל אופטימייזר Google Optimizer ו- VWO.
  • מפות חום Heat maps – מפת חום היא כלי שבודק איך גולשים מתנהגים באתר שלכם, במפת החום תוכלו לראות היכן גולשים מקליקים יותר, עד כמה עמוק הם גוללים בכל דף ואפילו וידאו של כל גולש בזמן שהותו באתר שלכם.
    יש המון חברות של מפות חום, המוכרת מבניהם נקראת הוטג’ר Hotjar (כן, יש גרסה חינמית), על מנת להגיע לתובנות מומלץ לתייג פעולות ספציפיות בתגיות ובכך לנתח ברמה טובה יותר מספר גולשים שביצעו את הפעולה שהגדרתם.

נסו לא לירות באפלה ולבצע סתם שינויים למדידה (על אף שלפעמים גם זה עובד), אלה כנסו לעמוד בו תרצו לבצע את השינוי והפעילו שיקול דעת, נסו להבין מה חסר, מה אפשר להוסיף/ לשנות בדף כדי שהוא ימיר יותר גולשים.

בדקו שיש דרך ליצירת קשר וקריאה לפעולה בכל עמוד באתר, נסו לראות אם יש בעיה מסוימת לבצע את הפעולה אותה תרצו מהגולש או אם קיים באג מסויים באתר, נסו לבדוק את העמוד בגרסת המובייל והטבלט שלו ובדקו האם חווית הגלישה טובה כמו במסך המחשב.

כדי לעשות CRO ברמה מקצועית תמיד בדקו את הנתונים, תסיקו מסקנות, תמדדו את השינוי ואז תיישמו אותו.

משפך המרות - CRO Funnel

רוצה שנחזור אלייך?

כמה פרטים ואנחנו חוזרים

רוצה אתר וורדפרס משלך?

השאיר לנו פרטים ונחזור בהקדם

סגירת תפריט